Kennis is een commodity
Een paar weken geleden vertelde iemand mij dat vandaag de dag kennis een standaarddingetje is geworden. Als je iets wilt weten, vraag je het gewoon aan ChatGPT en dan weet je het ook. Als dat echt zo is, dan is dat natuurlijk slecht nieuws voor docenten, consultants en interim managers. Of toch niet?

Daar waar deze groep professionals bekend staan om hun kennis als unique selling point, zou dit met de komst van ChatGPT dus wegvallen. Toegegeven, als je CHATGPT vraagt naar het wat en waarom ten aanzien van logistiek en supply chain management, dan krijg je inderdaad erg goede antwoorden terug, zo was mijn conclusie toen ik dat recent probeerde. Maar ja, het is als je het mij vraagt een beetje hetzelfde als elke zondagavond om 19.00 uur Studie Sport kijken, want van kijken, leer je nog niet voetballen en het vervolgens zelf in de praktijk doen, is nog een heel ander iets.
Toch was de uitspraak over kennis als een soort van ‘bulkproduct’ helemaal niet zo gek. Het zorgt er wel voor dat docenten, zelfstandig consultants en interim managers nog meer moeten nadenken over de eigen toegevoegde waarde. Als je het mij vraagt, kan die alleen maar liggen in het toepassen van de theorie in de praktijk op basis van niet alleen kennis, want die is dus eenvoudig vrij verkrijgbaar, maar vooral door ervaring en de soft skills. Deze twee zaken leer je namelijk niet vanuit boeken of met behulp van een tool als ChatGPT.
Eigenlijk biedt ChatGPT in mijn ogen alleen maar kansen, omdat er minder tijd ‘verspild’ wordt aan kennis opdoen. Dit biedt voor docenten de mogelijkheid om vooral de praktische kant van de theorie te benoemen in plaats van droge theorie doceren. De consultants en interim managers kunnen dan vooral het verschil maken met degenen die hun ‘kennis’ op doen via ChatGPT door hun soft skills en ervaring in te zetten. Juist daarom huur je als organisatie een externe in, want de kennis is op zich intern wel vaak aanwezig. De ervaring van hoe je een (organisatorische) verandering of procesverbetering doorvoert, is vaak hetgeen ontbreekt. Daar helpt ChatGTP ook niet mee.
Aan theorie die je in de praktijk niet kunt toepassen, heb je uiteindelijk ook niets. Daarom is de komst van een tool als ChatGPT in mijn ogen een verademing voor alles en iedereen. En ja, daardoor wordt kennis al snel een soort van commodity, maar dat opent eigenlijk alleen maar nieuwe mogelijkheden die tot voorheen niet voorhanden waren. Het vraagt alleen wel een andere benadering binnen het vakgebied van logistiek en supply chain management, maar dat is wat mij betreft juist goed. We worden als professionals min of meer gedwongen om met het behoorlijk vrij beschikbaar hebben kennis tools ons zelf opnieuw uit te vinden.
Er zijn natuurlijk legio praktijkervaring en – voorbeelden van hoe je theorie in de praktijk toepast. Ik ben benieuwd hoe jij de komst van ChatGPT ziet. In hoeverre vind je het een verademing voor je vakgebied of zie je toch vooral donkere wolken. Laat het gerust weten middels een commentaar op dit bericht.
Groeten en wie weet tot binnenkort.
Edward

