Share

 

Self-assessment-volwassenheidOp de lange weg naar een volwassen supply chain bevindt tachtig procent van de bedrijven zich nog op een zandweg of een klinkerweg. Dat blijkt als de vijftien deelnemers aan een workshop van Caroz de self-assessment supply chain volwassenheid invullen. Hun score is indicatief voor het Nederlandse bedrijfsleven, stelt Edward Heijnen, director supply chain development van Caroz. ‘Telkens weer blijkt dat tachtig van de bedrijven in fase één of twee verkeert. Die fase wordt gekenmerkt door een gebrek aan afstemming, druk zijn met brandjes blussen en informatiedeling in de vorm van peptalks.’

De self-assessment supply chain volwassenheid is ontwikkeld door Caroz en Supply Chain Magazine. Door antwoord te geven op twintig vragen krijgen bedrijven een indruk van hun volwassenheid met betrekking tot interne en externe processen en communicatie. Bedrijven die laag scoren op externe processen en communicatie functioneren als een zandweg of klinkerweg, bedrijven met een hoge scoren presteren als een tweebaansweg of een snelweg en zitten in fase drie of vier. ‘Dat zijn de bedrijven die al regelmatig met klanten en leveranciers om tafel zitten en die wellicht beschikken over een IT-systeem dat het mogelijk maakt informatie in de supply chain te delen’, stelt Heijnen.

De brownpapersessie maakt duidelijk waarmee de bedrijven in fase één en twee worstelen: afdelingen die inefficiënt communiceren, inkoop en verkoop die verschillende afspraken maken, verkoop en productie die hun processen onvoldoende afstemmen. De meeste deelnemers weten dat het anders moet, maar vaak regeert de waan van de dag. Hoe maak je dan tijd vrij om verbeteringen door te voeren die vaak pas op langere termijn zichtbaar zijn? ‘In de foodsector waarin wij zitten, is de dag van morgen de allerbelangrijkste. Als alles maar op tijd de deur uitgaat. Wij maken voldoende plannen, maar die schuiven telkens weer op’, vertelt één van de deelnemers.

Onvoorspelbaar gedrag

Ook op het gebied van externe processen en communicatie bestaan voldoende uitdagingen. Problemen waar de vijftien deelnemers tegenaan lopen zijn leveranciers die levertijden niet nakomen en klanten die onvoorspelbaar gedrag vertonen. Met name de stijgende grondstofprijzen en de dalende verkoopprijzen zorgen ervoor dat toeleveranciers steeds meer in de verdrukking komen. ‘Dat kan niet goed blijven gaan. Dat klapt een keer in elkaar. Kijk hoeveel bedrijven nu failliet gaan’, verkondigt een ondernemer die levert aan retailers die steeds meer korting bedingen en betalingstermijnen oprekken. ‘Wat er dan gebeurt als de boel in elkaar klapt? Dan draaien de rollen om en verschuift de macht in de keten naar de leveranciers.’

Een oplossing voor veel problemen is slimmer en anders werken – bijvoorbeeld door meer samenwerking met klanten en leveranciers –  in plaats van proberen om nog sneller en goedkoper te werken. De brownpapersessie levert een aantal actiepunten op die een eerste aanzet daartoe kunnen geven, zoals het delen van informatie met ketenpartners via portals of een cloud-oplossing. Daarnaast blijkt dat veel deelnemers eerst nog willen werken aan hun interne processen, bijvoorbeeld door te investeren in een nieuw ERP-pakket, betere prestatie-indicatoren te formuleren of door de ISO-certificering aan te grijpen om processen te standaardiseren en te borgen. Eén van de deelnemers neemt zich voor om de werkzaamheden van zijn supply chain-team eens te delen met de rest van de organisatie. ‘Zorg dat collega’s op andere afdelingen ook weten waar je tegenaan loopt. Een betere wereld begint bij je zelf.’

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat