Share

Digitaal is de toekomst. Niets nieuws. Sterker nog: realiseer je je dit nog niet, dan moet je snel onder die steen vandaan komen. Goede ICT wordt steeds meer een randvoorwaarde om supply chain-processen te besturen en te optimaliseren. Toch zijn er vandaag de dag nog steeds bedrijven die dit niet doorhebben. Zij gebruiken bijvoorbeeld nog geen EAN-codes en hebben geen idee wat de workload vandaag de dag wordt. Onvoorstelbaar.

Helder is dat dergelijke bedrijven eigenlijk hopeloos achterlopen. Zij zweren bij hoog en bij laag dat een WMS-systeem niet werkt, omdat scanning niet werkt of doordat je met een WMS niet flexibel bent. Wat een onzin, denk ik dan maar. Scanning is bij wijze van spreken net zo oud als de weg naar Rome en honderden bedrijven werken papierloos door middel van scanning. Het gevoel van minder flexibiliteit wordt veroorzaakt doordat de basis van een systeem niet goed is ingericht, doordat processen niet op elkaar zijn afgestemd en vooral doordat mensen vasthouden aan ‘vroeger,’ omdat zij onvoldoende betrokken zijn bij de besluitvorming en implementatie.

Andere bedrijven stellen dat de oplossing voor logistieke problemen ligt in het opzetten van een volledig gemechaniseerd magazijn. Dat is namelijk de toekomst: mechanisatie. Iedereen doet het, dus ook wij moeten deze stap zetten, hoor ik dan een directeur zeggen. Doe-werk moet je vooral automatiseren als je het mij vraagt, maar mechanisatie vraagt om een forse investering die je alleen maar terugverdient met dikke stromen (volume). Als de volumes klein zijn, is mechanisatie – ondanks dat het een trend is – financieel gezien niet zo interessant. Als dergelijke bedrijven toch ‘mee willen’, start zo’n mechanisatietraject met een dure Mercedes en eindigt het door het loslaten van randvoorwaarden met een Fiat Panda van vijftien jaar oud. Niet slim.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) is ook een trend. Bijna iedereen heeft het beeld – en op zich terecht – dat het toepassen van verschillende data leidt tot betere beslissingen. Voor de trendsetters in ons vakgebied is dat ook zo. Maar zolang bedrijven nog druk bezig zijn met Excel, en de ICT-omgeving ook behoorlijk verouderd is, lijkt het mij verstandig om AI voorlopig te vergeten en eerst het huis maar eens op orde te brengen.

Kortom: trends zijn achteraf altijd gemakkelijk te voorspellen. Zorg als bedrijf vooral dat je ze volgt, maar maak wel rationele keuzes over investeringen. Iedereen zal zeggen dat het ook zo gebeurt, maar toch laat de praktijk echt regelmatig anders zien. Bezint eer ge begint, als het gaat om trends en digitalisering. Geld kun je maar één keer uitgeven.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat