Share

Dat het over het algemeen verstandig is om niet-kernactiviteiten van de eigen onderneming onder te brengen bij specialisten zoals logistiek dienstverleners hoor je regelmatig. Hetzelfde geldt als een ander iets goedkoper en beter kan dan jijzelf of als deze ergens gewoon meer verstand van heeft. Goede redenen voor uitbesteding van logistieke activiteiten.

Het geeft bij veel bedrijven een lekker gevoel om te kunnen zeggen dat logistieke activiteiten zijn uitbesteed. Op zich niks mis mee, maar ik begrijp oprecht niet waarom ik dan zo vaak hoor ‘geen idee, dat doet onze vervoerder’. Als je activiteiten uitbesteedt, blijf je natuurlijk wel gewoon verantwoordelijk voor het resultaat. Je maakt het eigenlijk voor jezelf complexer, want je behoudt niet meer volledig zelf de controle. De logistiek dienstverlener is namelijk een zelfstandig opererende onderneming waarbij je zelf waarschijnlijk één van de vele klanten bent. Je hebt hierdoor niet meer direct invloed op de snelheid van handelen.

Zo zag ik bij een bekend e-commercebedrijf dat de performance van de logistiek dienstverlener vooral gemeten werd op basis van productiviteit in plaats van integrale kosten en opbrengsten. Bij een producent van voedingsmiddelen merkte ik dat elke logistieke vraag leidde tot vraagtekens, omdat zij geen idee hadden wat er gebeurde. Een bedrijf in de metaalindustrie doet al jaren zaken met een logistiek dienstverlener die zo flexibel is dat deze het metaalbedrijf altijd last minute uit de brand helpt. Helemaal goed natuurlijk, maar dat kost uiteraard ook (extra) geld.

Brandjes blussen

Deze drie voorbeelden hebben twee dingen met elkaar gemeen, namelijk gebrekkige samenwerking en slechte logistieke besturing, hetgeen beide toch kritische succesfactoren zijn bij logistieke uitbesteding. Je weet in zo’n geval te weinig van elkaars processen, met als gevolg dat met KPI’s de output van processen wordt gevolgd. Best handig om te doen, maar wat vooral nodig is, is het opzetten en doorontwikkelen van logistieke besturing tussen de verschillende partijen. Bij logistieke besturing stem je op verschillende niveaus en voor verschillende tijdperiodes af wat er te gebeuren staat en wat je van elkaar verwacht. Iedereen kent zijn rol hierin. Dit is voor veel bedrijven nieuw, want zij blussen liever brandjes dan dat ze deze door logistieke besturing proberen te voorkomen.

Bij het uitbesteden van logistieke activiteiten blijf je dus zelf verantwoordelijk voor het resultaat en zul je moeten leren samenwerken. Richt je bij uitbesteding daarom vooral op logistieke besturing door vooruit te kijken in plaats van achteraf met smoesjes te komen waarom iets niet is gelukt. Dat kan echt niet meer.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat