Share

Als we het in ons vakgebied over ‘het netwerk’ hebben, hebben we het toch vooral over hoe de supply chain eruitziet. Het gaat dan over de verschillende tiers in de keten, hoe supply chain-risico’s in het netwerk kunnen worden beperkt en hoe, indien nodig, substitutie plaatsvindt. Allemaal logisch, maar is dat alles?

Natuurlijk zijn er rationele zakelijke relaties in elk netwerk, maar deze zijn niet zo sterk als de intermenselijke relaties. Duurzame samenwerkingsverbanden ontstaan op basis van persoonlijke relaties en niet vanuit de positie die een organisatie in een netwerk inneemt. Als er geen klik is tussen personen in een netwerk, dan komen er ook geen goede resultaten. Samenwerkingsverbanden stoppen vaak als een ‘believer’ een organisatie verlaat. Daarom is het ook de vraag wat een netwerk dan eigenlijk nog waard is.

Natuurlijk, organisaties draaien gewoon door als iemand dit samenstel verlaat. Maar wat mij betreft zouden we hier in ons vakgebied veel meer energie in moeten steken. Het gaat dan vooral om de relationele samenwerking in plaats van de transactionele kant ervan. Deze relatie is onafhankelijk van waar iemand zich in of buiten een netwerk bevindt. Hieraan besteden we echter maar weinig tijd. Iemand die een onderneming verlaat, zelfs na een lang dienstverband, hoort vaak niets meer van het bedrijf, zijn leveranciers of klanten. Uit het oog uit het hart, lijkt het. En dat terwijl deze persoon zo maar eens elders in een relevant netwerk kan opduiken.

Investeren in relaties

Het verbaast mij dat veel managers en directeuren het effect onderschatten van ‘poppetje eruit, nieuw poppetje erin’ voor de lange termijn. Zodra een manager of directeur weggaat, wordt hij of zij vaak immers gevolgd door anderen. Een nieuw netwerk is namelijk voor meerdere personen interessant. Mij lijkt het daarom verstandig altijd te investeren in relaties, ook als iemand elders is gaan werken. Bel eens op met de vraag hoe het met hem of haar gaat, ga een hapje eten, stuur een bloemetje. In de toekomst kom je elkaar vast wel weer tegen. Ons wereldje is namelijk niet zo groot.

Kortom: investeer op een oprechte manier in het netwerk en doe dat vooral op het moment dat je geen direct belang hebt, sterker nog: doe het nooit uit eigenbelang. Houd gewoon contact, dan komt dat zakelijke supply chain-samenstel vanzelf, want een netwerk is toch echt mensenwerk.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat