Share

Vrijwel elke supply chain-directeur wil een people manager zijn, maar hij wil ook resultaten boeken. En wat zou het toch handig zijn als mensen altijd doen wat jij wilt. Geen overleg nodig, geen tijdverspilling, maar gewoon gas geven en doorpakken. Een manager die zo’n autoritaire leiderschapsstijl hanteert, zal in de ogen van veel mensen niet als people manager worden gezien. Maar dat is onzin.

Leiderschapsstijlen tref je aan in verschillende (gedrags)modellen. Deze modellen hebben afkortingen als: DISC, SKEN, TPM, TRA, TMP en TTM. Hieruit blijkt dat zeventig procent een typisch percentage is. Het mislukken van verandertrajecten wordt namelijk voor zeventig procent veroorzaakt door het gedrag van mensen. Tegelijkertijd bepalen routine en intentie zeventig procent van ons doen en laten.

Dit mag dan een kort-door-de-bocht-samenvatting van veel wetenschappelijk onderzoek zijn, maar het biedt een goed houvast voor de resultaatgerichte people manager: het geeft de verhouding weer tussen resultaten boeken en omgaan met mensen. Wat voor leiderschapsstijl hoort daar dan bij?

Coachende en participerende leiders zullen snel worden bestempeld als people managers, omdat zij veel energie stoppen in medewerkers en vertrouwen geven. Het tegenovergestelde geldt echter voor de wantrouwende en autoritaire leider. In mijn ogen is de beste leiderschapsstijl die stijl die als vanzelfsprekend wordt geaccepteerd door de omgeving en die niet moet worden afgedwongen door macht en hiërarchie. Het effect van een leiderschapsstijl wordt bepaald door voldoende inhoudelijke vakkennis (anders word je niet serieus genomen) en of je als manager wordt geaccepteerd (ben je een toffe peer in de omgang). Effect = kwaliteit x acceptatie.

Kortom, het is volledig afhankelijk van de situatie of de leiderschapsstijl ook wordt gezien als een people manager. Operationele mensen vinden het vaak prima als de baas zegt wat te doen, terwijl anderen hem een hork vinden. Een autoritaire manager kan dus best een people manager zijn, omdat hij weet dat de betreffende medewerkers dit nodig hebben.

Het is in mijn ogen de kunst van de manager om zodanig gedrag te vertonen dat hij als people manager wordt gezien. Situationeel leiderschap heet dat. Kijk in de spiegel. Hoe kom je over? Weet je dat, dan ben je op zeventig procent.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat