Share

Covid-19 zet de boel inmiddels aardig op z’n kop. Eén van de gevolgen hiervan is dat steeds meer bedrijven zich bewuster worden van supply chain-risico’s. Die bestaan al jaren, maar komen nu ineens wel heel dichtbij. En dat ook nog eens met grote consequenties. Zo is één van de onderwerpen die bij managementteams inmiddels weer volop op de agenda staan de vraag of je lokaal of internationaal moet inkopen en produceren.

Rationeel gezien is de keuze, zelfs in het huidige coronatijdperk, niets anders dan berekenen wat de total cost of ownership is, ofwel: de afweging van productie in lagelonenlanden en hogere transportkosten tegen de wat hogere loonkosten en lagere transportkosten als lokaal wordt geproduceerd of ingekocht.

Niet zo heel ingewikkeld, alleen komen de supply chain-risico’s vandaag de dag veel dichterbij. Want je kunt de kosten wel uitrekenen en de risico’s in kaart brengen, maar geen enkele risicoanalyse – als die al was gemaakt – heeft rekening gehouden met de heftige supply chain-problemen van nu. Bovendien, risico’s weeg je af en de mogelijke tegenmaatregelen worden voornamelijk getroffen met in het achterhoofd dat deze toch niet nodig zijn. Lokalisatie of globalisatie is dan ook iets waar tegenwoordig veel meer besluitvorming op plaatsvindt.

Kortetermijnoplossing

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar ik merk dat sommige bedrijven iets hebben van ‘laten we maar voor meer lokaal gaan’, terwijl andere bedrijven gewoon veel meer inkopen, waarmee supply chain-risico’s ook worden opgevangen. Voor beide valt iets te zeggen: lokalisatie is op lange termijn prima, maar heeft meer impact op de kortetermijn-supply chain dan gewoon tijdelijk meer inkopen. Dit is relatief eenvoudig, zolang de financiële middelen en fysieke ruimte maar beschikbaar zijn. Gewoon meer inkopen biedt een kortetermijnoplossing, maar schuift de problemen eigenlijk vooruit, in de hoop dat de tijd deze zal oplossen. Al is het maar met de gedachte dat ook Covid-19 een keer voorbijgaat.

Het Toyota-principe

Ik ben zelf nogal gecharmeerd van het Toyota-principe dat lange termijn altijd wint van korte termijn. Daarom is het verstandig om momenteel nog eens kritisch te kijken naar de toekomstbestendigheid van de inrichting van de supply chain. Een kortetermijnoplossing biedt namelijk geen garantie voor succes. Integendeel zelfs. Kortom: gebruik je verstand, kijk verder dan je neus lang is en investeer juist nu in tactische en strategische supply chain-keuzes, zoals lokaal of mondiaal acteren.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat