Share

Louis van Gaal vroeg eens: ‘Ben ik nu zo slim, of zijn jullie zo dom?’ Mensen in het bedrijfsleven waarmee ik praat, zijn allesbehalve dom, maar toch kan ik het niet helpen dat met enige regelmaat de uitspraak van Van Gaal door mijn hoofd schiet. Mensen waar ik mee werk, of wellicht mee ga werken, stellen me vaak basale supply chain-vragen waarvan ik dan denk: waarom stel je die vraag?

Natuurlijk is het als zelfstandige lekker als je gebeld wordt of een e-mail ontvangt met een vraag, want wie weet leidt het ooit nog eens tot business. Een paar willekeurige voorbeelden uit mijn inbox: een webshop wil cut off-tijden verkorten, echter zonder dat daar een klantvraag tegenover staat. Iemand vraagt mij of je in een WMS kunt verdichten. Of ik krijg een e-mail onder het mom van ‘onze concurrent kan iets en dat moeten wij ook kunnen’. Een ander voorbeeld: ‘We moeten meer gaan samenwerken, maar met wie en hoe?’ En soms is het nog basaler: ‘Wat is supply chain management en hoe kan dit ons helpen?’

Legitieme vragen

De vragen zijn legitiem, relevant en zeker niet dom. Maar hoe komt het dat het antwoord ontbreekt? Ik vind het interessant om erachter te komen waarom deze vragen überhaupt worden gesteld. Ik heb er wel een beeld bij.

Volgens mij worden deze voorbeelden enerzijds gekenmerkt door het gevoel van onrust dat erachter schuilt. De wereld verandert steeds sneller, maar we hebben geen idee wat we moeten doen. Daardoor halen we dingen door elkaar en laten we ons te snel gek maken. Anderzijds hebben we ook vaak het gevoel dat iets beter kan, maar we hebben geen idee hoe dan en we weten al helemaal niet hoe anderen een bepaald proces hebben ingericht. Bovendien kunnen we het geld maar een keer uitgeven en we willen vooraf weten dat we in de juiste dingen investeren.

Gratis informatie

Ik kijk zelf elke dag op een aantal vakgerichte websites, volg enkele social-mediabronnen en lees elke maand een paar magazines. Kost me 10 minuten per dag. Gratis informatie om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en om iets op te zoeken. Bovendien verplicht ik mijzelf, druk of niet, om een paar keer per jaar een seminar of congres bij te wonen. Voordat ik zelfstandige werd, verplichtte ik zelfs collega’s in mijn team om dit ook te doen. Sterker nog, ik had subtiele manieren om te checken of het ook echt gebeurde.

Waarom? Omdat het voor het bedrijf en voor je eigen persoonlijke ontwikkeling erg relevant is dat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen. Elke drie jaar een goede opleiding volgen, helpt natuurlijk ook. Ik verbaas mij er eerlijk gezegd wel over dat bovenstaande praktijkvoorbeelden eigenlijk ook wel aangeven dat managers bij bedrijven door een sterke interne focus behoorlijk wereldvreemd zijn. Zij werken elke dag met veel inzet, maar besteden te weinig aandacht aan het volgen van wat er buiten het bedrijf gebeurt.

Inspiratie

Voorkom dat je wereldvreemd wordt door te veel interne focus en zorg dat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen. Je weet dan wie waarover praat en wie waarmee bezig is. En ga gewoon naar netwerkbijeenkomsten, seminars, rondetafels, et cetera. Je leert zo ook mensen buiten je bedrijf kennen en zij zitten vaak met precies dezelfde vragen – en domme vragen bestaan niet.

Sterker nog, je wordt er altijd wijzer van als je openstaat voor wat anderen te zeggen hebben. Je moet dan natuurlijk wel stoppen met bedenken waarom iets in het eigen bedrijf niet zou werken. Buiten je eigen organisatie kijken, levert altijd inspiratie op en vergroot je wereld.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrouwbaar | Eerlijk | Team | Empathie | Resultaat